Bescherming van de huid

De zomer, zon, zee, strand, vakantie. Voor de meesten wordt de zomer geassocieerd met genieten en veel plezier. Maar: overdaad aan zonlicht kan schadelijk zijn voor uw huid en u loopt daarmee het risico op huidkanker. Zonlicht is de meest vermijdbare risicofactor van huidkanker, inclusief melanomen. Geniet van de zon, maar bescherm uw huid en verklein het risico op huidkanker door altijd verstandig te zonnen.

Smeer royaal zonnebrand

Een goed zonbeschermingsmiddel geeft bescherming tegen UVB en UVA stralen. Let daarop bij de aanschaf. Voor een goede werking moet u het zonbeschermingsmiddel al een half uur vóórdat u de zon in gaat, op uw huid smeren. Wees daarbij niet te zuinig!

Deze filters in deze middelen absorberen of weerkaatsen de uv-straling die op de huid valt. De beschermingsfactor geeft aan hoeveel bescherming het product biedt. De NVDV adviseert minimaal factor 30 SPF te gebruiken, ongeacht uw huidtype.

Herhaal smeren elke 2 uur

Herhaal het insmeren elke 2 uur, ook op bewolkte dagen. Na zwemmen en tijdens sporten (zweten), moet u het middel regelmatig opnieuw opsmeren.

Draag zonbescherming

Alle kleding biedt bescherming tegen uv-straling, maar er zit wel verschil tussen materialen. Hoe dikker de vezel en hoe dichter de stof is geweven, hoe meer uv-straling de kleding tegenhoudt. Spijkerstof houdt vrijwel alle uv-straling tegen, maar is erg warm voor de zomer. Ook de kleur speelt mee. Donkere kleding houdt de uv-stralen vast en lichte kleding weerkaatst ze alleen. Donkere kleding beschermt daardoor beter. Er bestaan speciale uv-werende (strand)kleding, zonnehoeden en parasols.

De beschermingsfactor is minder als de kleding nat is. Beschermt u de huid van uw kind op het strand of in het zwembad met een T-shirt, zorg dan ook voor droge reserve shirts.

Een hoed is onmisbaar voor iedereen die kaal of kalend is. Maar voor iedereen geldt dat het gezicht, de hals en de nek ook bescherming nodig hebben. Het dragen van een hoed, zonneklep of pet en een zonnebril is daarom voor iedereen belangrijk. Let wel op: het gezicht krijgt niet direct, maar wel indirect uv-straling te verwerken. Gebruik dus ook altijd zonnebrand met een beschermende factor.

Zoek schaduw

De uv-stralen zijn het sterkst tussen 12 en 15 uur. Dan kunt u de zon het beste mijden. De schaduw onder een parasol biedt overigens geen volledige bescherming. De huid is niet in de zon en staat dus niet direct aan uv-straling bloot, maar wel indirect. Via weerkaatsing tegen luchtdeeltjes (verstrooiing) komt er toch uv-straling onder de parasol. Twee uur onder de parasol is ongeveer gelijk aan één uur in de zon.

Bescherm kinderen

De huid van kleine kinderen is gevoeliger dan die van volwassenen en moet daarom goed beschermd worden. Veel zonlicht en zonverbrandingen op de kinderleeftijd verhogen het risico op huidkanker op latere leeftijd.

Houdt baby’s en kinderen tot 1 jaar uit de directe zon. Verdere bescherming kan door kleding, hoedjes en parasols. De gebruikte stoffen moeten dicht geweven zijn en de huid goed bedekken.

Zonnetips voor kinderen

- Zorg dat de huid van je kind niet verbrandt.
- Smeer je kind een halfuur voor het naar buiten gaan in met een zonnebrandcrème met factor 30 SPF of hoger.
- Herhaal het insmeren elke 2 uur, of vaker bij sterke transpiratie of na het zwemmen en afdrogen.
- Houd kinderen tussen 12 en 15 uur zo veel mogelijk uit de zon.
- Houd kinderen jonger dan 1 jaar helemaal uit de directe zon.
- Laat kinderen niet te lang in hun blootje of zwemkleding lopen, maar geef ze op tijd een T-shirtje aan. Een petje of zonnehoed helpt om het hoofd en hun gezicht te beschermen. Je kunt je kind ook UV-werende kleding aantrekken.
- Kinderen zien hoe hun ouders omgaan met bescherming tegen de zon. Geef ze daarom het goede voorbeeld.

Pas op bij reflectie

Reflecterende stralend verhogen de kans op zonnebrand. Uv-stralen reflecteren op zand, water en sneeuw. Dus ook als zit je in de schaduw of draag je beschermende kleding, het is altijd belangrijk om de huid ook te beschermen met een factor.

Neem vitamine D

Gebruik de zon niet als bron van vitamine D. Vitamine D kan zo nodig worden geslikt (zie het advies van de Gezondheidsraad).

Gebruik geen zonnebank

Onderzoek toonde aan dat gebruikers van de zonnebank – veelal ook zonaanbidders - een hoger risico lopen op huidkanker en dat die risico’s hoger zijn naarmate het gebruik van de zonnebank op jongere leeftijd plaatsvond. De NVDV ontraadt daarom het gebruik van de zonnebank voor bruining. Meer informatie: klik hier.

Controleer uw lichaam

Het is goed om uw lichaam en ook uw huid af en toe in de gaten houden. Huidkanker kan zich overal op uw huid ontwikkelen. Als u een raar plekje heeft of een moedervlek die verandert, neem dan contact op met uw huisarts of behandelend dermatoloog. Huidkanker is over het algemeen zeer goed behandelbaar, mits ontdekt in een vroeg stadium. Controleer uw huid dus regelmatig.