Artikelen
Bestuurscolumn - Tanlines versus zonevenat (2024-07)
Ik zit vanuit een luie stoel aan het zwembad op 1500 meter boven zeeniveau in de Franse Alpen een bestuurscolumn te schrijven. Aan dermatologische inspiratie zelfs hier geen gebrek. Want ook voor de lokale bevolking is het schoonheidsideaal een donkerbruin kleurtje, en dan heb ik het niet over het stokbrood. Bakken in de zon tot je rood ziet, vaak in overtreffende trap: rood – roder – roodst…
Maar het zijn niet alleen de Fransen die bezig zijn met bruinvworden. Ook onze 14-jarige dochter is er druk mee. Door TikTok zijn zij en haar vriendinnen helemaal in de ban van #tanlines: witte strepen op de huid door bijvoorbeeld bikinibandjes. Argumenten van de kans op huidkanker op de lange termijn helpen weinig op deze leeftijd, maar voor het risico op zonverbranding en dan de volgende dag niet naar het zwembad kunnen? Daar is ze iets gevoeliger voor. De link met onze TikTok dokters en het Huidfonds zijn snel gelegd.
Trots ben ik op de collega’s van het Huidfonds die een geweldige campagne ‘preventie van huidkanker’ lanceerden, waarvoor zij bovendien voor een gouden Loeki zijn genomineerd. Bovendien sluiten steeds meer organisaties zich aan bij het door het Huidfonds geïnitieerde Zonvenant. Uiteraard hebben de NVDV en het IKNL het Zonvenant ondertekend, maar ook vele GGD's, ziekenhuizen, Zilveren Kruis en de KNVB ondersteunen dit initiatief. Hiermee verbinden zij zich ertoe om zich minimaal drie jaar in te zetten voor het voorkomen van zonverbranding. Toch blijf ik met de vraag spelen: bereik je met zo’n campagne wel de juiste doelgroep, of landt die met name bij de hoogopgeleide Nederlanders die toch al meer bezig zijn met een gezonde leefstijl? Moeten wij dermatologen, in navolging van collega-bestuurslid Galimont, ons actiever gaan inzetten op het verspreiden van de juiste informatie op platforms zoals TikTok, of is dat vechten tegen de bierkaai?
De kracht van desinformatie blijkt wel uit de hernieuwde hype rondom het ‘topical steroid withdrawal syndrome’. Na een recente uitzending van Kassa komen er bijna dagelijks mensen voorbij met de overtuiging dat hun klachten veroorzaakt zijn door afhankelijkheid van topicale steroïden, net als de dames die hun verhaal vertelden bij Kassa. Ik luister naar hun verhaal en accepteer hun keuze om – tijdelijk? - niets tegen hun eczeem te doen, maar het voelt niet goed.
Maar het is vakantie, dus even weg van werk. De vakantie staat dit jaar naast ontspannen ook in het teken van training. Over vier weken fietsen we met 160 mensen van Bardonecchia (Italië) naar Maastricht. 1.300 kilometer en 19.000 hoogtemeters overwinnen voor het goede doel. Het goede doel is het Daniel den Hoed Fonds, dat onderzoek naar kanker ondersteunt. Persoonlijk denk ik dat energie stoppen in jonge enthousiaste onderzoekers meer oplevert dan het bestrijden van desinformatie op internet. Maar gelukkig zijn we met velen en vliegen collega’s het probleem ook van de andere kant aan.
Een fijne zomervakantie!
Deze column is geschreven op persoonlijke titel.
Correspondentieadres
Dirk Jan Hijnen
E-mail: d.hijnen@erasmusmc.nl