Dé expert

Lichttherapie (leidraad)

Leidraad in PDF

Datum vaststelling: 21 december 2020
Domeingroep: Domeingroep Inflammatoire Dermatosen en Domeingroep Allergie en Eczeem
Contactadres: secretariaat@nvdv.nl

De inhoud van deze leidraad omvat een overzicht van de indicatiestelling bij verschillende huidaandoeningen voor ultraviolet(UV)B en (bad) (P)UVA lichttherapie. Het gaat daarbij om drie groepen huidaandoeningen:
1. Huidaandoeningen waarbij het effect van lichttherapie onomstotelijk is aangetoond bij een groot deel van de patiënten en bij wie lichttherapie standaard wordt toegepast als een van de meest gekozen behandelingsmogelijkheden. Dat is het geval bij psoriasis, vitiligo en uremische pruritus. Hoewel minder frequent voorkomend, behoren de cutane T-cel-lymfomen ook tot deze groep.
2. Huidaandoeningen die relatief veel voorkomen en waarbij het effect van lichttherapie bij een deel van de patiënten is aangetoond in klinische studies. Hieruit volgt dat voor deze groep patiënten een goed onderbouwde indicatiestelling geformuleerd moet worden, mede om praktijkvariatie te verminderen en zinnige zorg te leveren. Voor deze groep is lichttherapie geen eerste keus, maar er zijn situaties waarin lichttherapie uitkomst kan bieden, veelal met een tijdelijk karakter. Het gaat hierbij om de volgende aandoeningen: verschillende vormen van eczeem, met name constitutioneel eczeem, lichen planus, parapsoriasis, fotodermatosen (lichtgewenning) en non-uremische pruritus.
3. Huidaandoeningen die relatief zeldzaam voorkomen en waarbij het effect van lichttherapie bij een deel van de patiënten is aangetoond in klinische studies. Lichttherapie is hierbij evenmin eerste keus, maar een onderdeel binnen een breed arsenaal van behandelmogelijkheden die bij de ene patiënt wel helpen en bij de andere niet. Het gaat om een relatief groot aantal zeldzame huidaandoeningen, waarbij per individu gezocht wordt naar een behandeling die het beste resultaat oplevert. Voorbeelden betreffen zwangerschapsdermatosen, scleroserende dermatosen en zeldzame vormen van ichthyosis.

Deze leidraad richt zich voornamelijk op groepen 2 en 3. Voor de diagnosen in groep 2 heeft de werkgroep er naar gestreefd het effect van behandeling met lichttherapie zo veel mogelijk wetenschappelijk te onderbouwen en criteria te benoemen waaraan voldaan zou moeten worden alvorens deze behandeling te starten. Hiermee wordt de praktijkvariatie zo veel mogelijk beperkt. Voor de diagnosen in groep 3 zal een uitzonderingspositie gelden en zal lichttherapie vergoed worden door de zorgverzekeraars.

De leidraad is ontwikkeld in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV), door een werkgroep die is samengesteld vanuit de domeingroep Inflammatoire dermatosen en de domeingroep Allergie en eczeem. De werkgroepleden hebben onafhankelijk gehandeld en geen enkel werkgroeplid ontving gunsten die van invloed waren op de totstandkoming van de leidraad. Een overzicht van de belangenverklaringen is  toegevoegd Bijlage 1: Overzicht belangen. De ondertekende belangenverklaringen zijn op te vragen bij het secretariaat van de NVDV.